وکیل پایه یک دادگستری 09127045177عباسیان

قبول وکالت در کلیه دعاوی با حق الوکاله مناسب 09127045177

وکیل پایه یک دادگستری 09127045177عباسیان

قبول وکالت در کلیه دعاوی با حق الوکاله مناسب 09127045177

وکیل پایه یک دادگستری  09127045177عباسیان

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی 09127045177 آقای عباسیان

انجام طلاق توافقی با کمترین هزینه و سریع ترین زمان بدون حضور زوحین

تخصص : حقوقی(املاک،مطالبات) کیفری(کلیه ی جرایم) خانوادگی(تمکین،مطالبه نفقه،مهریه،اجرت المثل،فسخ نکاح،طلاق و....) امور حسبی(ارث،وصیت،تقسیم ماترک،مطالبه سهم الارث و...) مواد مخدر و قاچاق کالا و....
وکیل دادگستری 09127045177 عباسیان

برای مشاوره و خدمات آنلاین حقوقی (محاسبه دیه ، محاسبه مهریه ، مشاوره حقوقی ، مشاوره حقوقی تلفنی ، مشاوره حقوقی حضوری ، ارزیابی رایگان پرونده حقوقی ، روزنامه رسمی (استعلام شرکت)) با شماره تماس : 09127045177 عباسیان

قبول وکالت در کلیه دعاوی حقوقی ؛ کیفری ؛خانوادگی؛ ثبتی ؛

آدرس :تهران نارمک؛ خیابان رسالت چهارراه سرسبز خیابان آیت جنوب نبش مترو سرسبز پلاک ٧١٥ طبقه ٣ واحد ٥
09127045177 آقای عباسیان

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی

تعریف جرم : هر رفتاری که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد .


1-   جرم باید به موجب قانون باشد ( توسط قانونگذار تعیین شده باشد )


2-   صرف ممنوعیت برای ایجاد وصف کیفری کفایت نمی کند بلکه باید یک ضمانت اجرای کیفری نیز وجود داشته باشد یعنی باید مجازات برایش تعیین شده باشد .


3-   صرف داشتن اندیشه ارتکاب جرم ، جرم نیست یعنی تا زمانی که قصد مجرمانه و اندیشه ارتکاب جرم در قالب یک رفتار بروز ملموس و بیرونی نداشته باشد شخص مورد تعقیب قرار نمی گیرد . ( رفتار عبارت است از فعل ، ترک فعل و حالت )09127045177

اصل قانونی بودن جرم : رفتار مجرمانه باید در قانون تعریف و تعیین شده باشد .


اصل 167 قانون :


1-  قوانین مدون


2-  منابع فقهی معتبر


3-  فتوای مسلم و معتبر



اصل قانونی بودن جرم و مجازات :   


 این اصل با تعریفی که از جرم ارائه میشود ( هر فعل یا ترک فعلی که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد ) تحقق پیدا میکند . به عبارتی تا زمانی که رفتاری به موجب قانون مجرمانه تلقی نشده و برای آن مجازات تعیین نشده باشد قابل تعقیب و مجازات نیست .


این اصل یکی از اصول مترقی حقوق جزا میباشد . البته قاعده فقهی قبح(زشتی) عقاب(مجازات) بلا بیان ( مجازات کردن افراد بدون آنکه بیان کنب زشت است ) .


ولی در حال حاضر اصل قانونی بودن جرائم با اصل 167 قانون اساسی تا خدودی در تناقض میباشد . مطابق اصل 167 قاضی باید حکم قضیه را مطابق قوانین مدون صادر بکند و چنانچه در قوانین حکم قضیه مشخص نشده بود با مراجعه به منابع فقهی و فتوای معتبر باید حکم قضیه را صادر بنماید .          این نظر در حال حاضر موافقین و مخالفین خود را دارد . عده ای بر این باورند که اصل 167 ناظر بر موضوعات مدنی و حقوقی میباشد و با در نظر گرفتن ماده 214 (آئین دادرسی کیفری ) معتقدند که اصل 167 در مقام جرم انگاری نیست . ( بر مبنای منابع فقهی نمیتوان حکم بر محکومیت کسی صادر نمود ) .و عده ای دیگربرپذیرش اصل قانونی بودن جرم و مجازات به همراه اصل 167 قانون اساسی میباشد .


مزایا و معایب اصل قانونی بودن جرم و مجازات :


مزایا :


1) باتعیین مصادیق مجرمانه و مجازات آنها و اطلاع به عموم افراد جامعه مردم از جرائم و مجازات آن مطلع شده و سعی در رعایت قانون خواهند نمود .


2) پیشگیری از وقوع جرم  : زمانی که مجازات رفتارهای مجرمانه به اطلاع عموم جامعه برسد و از آنجایی که مجرمین در ارتکاب جرم منافع خود را نیز بررسی می نمایند اطلاع از مجازاتها باعث پیشگیری از ارتکاب جرم توسط افرادی که بلقوه مستعد بزهکاری میباشند خواهد شد .


3) ایجاد رویه ای واحد و هماهنگ در برخورد با جرائم و جلوگیری از تشتت آراء (اختلاف نظر ها) و جلوگیری از اعمال سلیقه های شخصی و حاکمیت و غرض ورزی به جای اعمال قانون .


معایب :


1) کافی نبودن این اصل چرا که همیشه تمام رفتارهای مخالف اخلاق حسنه و نظم عمومی و ضد اجتماع در قوانین مصوب و مدون پیش بینی نمیشود و این امر باعث ایجاد نابهنجارهایی در جامعه میگردد و مرتکبین این رفتارها مجازات نمیشوند .


2)سوء استفاده برخی از افراد آگاه به قوانین که با در نظر گرفتن خلاء های قانونی بدون اینکه تحت تعقیب قراربگیرند و مجازات شوند .


3)عدم اقدام مناسب در خصوص افرادی که دارای حالت خطرناک میباشند به لحاظ اینکه این افراد فعلا مرتکب جرمی نشده اند ولی حالت خطرناک آنان اقتضای برخورد و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه را دارد ولی اصل قانونی بودن جرم و مجازات مانع این برخورد است به لحاظ اینکه فعلا این افراد مرتکب جرمی نشده اند .


نتایج رعایت اصل قانونی بودن جرم و مجازات :


اولین نتیجه عطف بماسبق نشدن قوانین کیفری : مطابق اصل 169 قانون اساسی و ماده 4 قانون مدنی اثر قانون نسبت به آینده است یعنی افراد به لحاظ ارتکاب رفتارهای مجرمانه ای که طبق قانون جدید جرم انگاری شده ولی عمل آنها در گذشته بوده محاکمه و مجازات نمی شوند . این موضوع در ماده 11 قانون مجازات اسلامی مورد اشاره قرار گرفته است . آنچه مسلم است رفتارهای مجرمانه پس از حاکمیت قانون قابل مجازات خواهد بود . در این قاعده نیز استثنائاتی وارد شده است که عبارتند از :


1- قوانین شکلی : ناظر بر شکل و شیوه های رسیدگی ، صلاحیت قضات و محاکم ، کیفیت محاکمه و صدور رای ... می باشد که در جهت بهبود روند رسیدگی و حفظ حقوق طرفین پرونده می باشد . لذا بر خلاف قوانین ماهوی عطف بماسبق می شود .


2- قوانین و احکام الهی : همان گونه که در صدر ماده 11 قانون مجازات اسلامی اشاره شده است عطف بماسبق نشدن قوانین در رابطه با مقررات و نظامات دولتی است نه قوانین و احکام الهی . رای وحدت رویه شماره 45 هیئت عمومی دیوانعالی کشور مورخ 25/11/1365 بیان می دارد مقررات مربوط به قاعده عطف بماسبق نشدن منصرف از احکام الهی    می باشد .


3- تصریح قانونگذار در مواردی که قانونگذار صراحتا به تسری ( سرایت )  اثر قانون نسبت به گذشته اشاره می کند که ناگزیر از عدول از این قاعده هستیم .


4- قوانین تفسیری : برخی از قوانین دارای ابهام و اجمال بوده و در مقام اجرا ، قاضی مواجه با مشکلاتی می گردد . تفسیر قوانین عادی علاوه بر قضات توسط نمایندگان مجلس نیز انجام می گیرد . تفسیری که نمایندگان مجلس از قانون سابق ارائه می نمایند به لحاظ اینکه قانون جدیدی نمی باشد و فقط در مقام تبیین ( توضیح ) قانون قبلی بوده و عطف به گذشته می شود


5- جرائم مستمر : اگر فردی در زمان حاکمیت قانونی مبادرت به ارتکاب جرمی نموده و این جرم از جرائم مستمر بوده به گونه ای که عنصر مادی در زمان دائما در حال تکرار و استمرار بوده است و این تکرار در زمان حاکمیت قانون جدید نیز انجام شده باشد با قانون جدید قابل مجازات خواهد بود هر چند قانون جدید شدیدتر باشد ( مثال : ماده 642 و قانون حمایت خانواده فعلی که به ترک انفاق اشاره کرده است ) .


6- قانون مساعدتر به حال متهم : اگر بعد از وقوع جرم قانونی وضع شود که مساعد و مناسب به حال متهم باشد مانند از بین بردن وصف کیفری یا تخفیف مجازات و یا تبدیل مجازات سنگین به مجازات سبک و..... در چنین مواردی قانون جدید عطف به گذشته خواهد شد .


جهت اطلاع :


قوانین شکلی عطف بماسبق می شود .


قوانین ماهوی عطف بماسبق نمی شود .


قرار بازداشت موقت ظرف 10 روز قابل اعتراض در دادگاه جزایی و یا انقلاب می باشد .


تفسیر مضیق ( محدود کننده ) قوانین کیفری :


به عنوان دومین نتیجه اصل قانونی بودن جرم و مجازاتها می باشد . قانونگذاز به هنگام وضع قوانین سعی می کند مقصود خود را با جملات صریح و شفاف بدون ابهام بیان کند اما در برخی موارد قانون مفهوم روشنی ندارد یا مفهوم قانون روشن است ولی دلالت آن بر مصادیق روشن و مشخص نیست .


یا بعضی قوانین دارای ابهام و اجمال بوده و یا متناقض می باشد . در این موارد ناگزیر از تفسیر قوانین هستیم . آیا امکان تفسیر قانون در مقام رسیدگی به پرونده ها توسط قضات وجود دارد ؟ به عبارت دیگر مقام تفسیر قوانین بر عهده کیست ؟ مطابق اصل 98 قانون اساسی تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است و طبق اصل 73 قانون اساسی تفسیر قوانین عادی ( مصوب مجلس ) توسط نمایندگان مجلس انجام می گیرد . طبق ذیل همین اصل قضات و دادرسان در مقام رسیدگی و تمییز حق می توانند قوانین عادی را تفسیر نمایند . با توجه به اینکه قضات اختیار تفسیر قوانین عادی را دارند این تفسیر باید بر چه مبنا و معیاری انجام گیرد ؟


انواع تفسیر قوانین از دیدگاه حقوقدانان :


1-  تفسیر ادبی یا لفظی : مطابق این نوع تفسیر قاضی منظور قانونگذار را از الفاظ و عبارات متن قانون و با رعایت قواعد دستوری استنباط می نماید و حق ندارد که از الفاظ قانونی فراتر برود حتی اگر مراجعه به سوابق قانون نشان دهد که قانونگذار منظور دیگری داشته است و در هر حال متن قانون ملاک و حجت خواهد بود . مبنای این نوع از تفسیر اصل قانونی بودن جرائم و حاکمیت اصل برائت می باشد . این نوع تفسیر همان تفسیر مضیق و محدود قوانین کیفری است که از آن به عنوان تفسیر به نفع متهم یاد می شود .


2-تفسیر غایی و منطقی : در این تفسیر که قابل قبول نیزبه نظر می رسد برای کشف هدف و نیت واقعی مقنن ، قاضی باید از طریق مراجعه به امور مقدماتی ، صورت جلسات تنظیمی و مذاکرات نمایندگان هنگام تصویب قانون اقدام نموده و از این راه هدف واقعی قانونگذار را بدست آورد و در موارد ابهام و اجمال منطبق نماید .


3- روش تفسیر قیاسی : منظور از قیاس راه حل برای موارد سکوت قانون است . بدیم معنا که قانونگذار حکمی را بدون ابهام درباره موضوعی وضع کند . آیا می توان حکم این قانون را به موضوعات مشابه دیگری تسری داد که در قانون نیامده است . صرف مشابهت و قیاس کافی برای صدور حکم محکومیت نیست . نتیجه آن در مواردی که قوانین جزائی ماهوی مستلزم تفسیر باشد با توجه به اصل قانونی بودن جرائم و مجازاتها و حاکمیت ، اصل برائت می بایست از تفسیر گسترده قوانین کیفری اجتناب نمود و به نفع متهم عمل کرد . 


ارکان تشکیل دهنده جرم : برای تحقق یک پدیده مجرمانه وجود عناصر سه گانه که عبارتند از عنصر قانونی ، عنصر مادی و عنصر معنوی لازم و ضروری است .


هر پدیده مجرمانه با وجود این 3 رکن تحقق می یابد . چنانچه فردی قصد ارتکاب جرمی را نموده باشد ولی این قصد و اندیشه مجرمانه را در عالم خارج نشان ندهد جرمی واقع نشده است .


رکن مادی : بروز بیرونی و ملموس قصد ارتکاب جرم چنانچه قصد ارتکاب جرم ظهور و بروز بیرونی نداشته باشد تعقیب افراد به صرف داشتن قصد ارتکاب جرم با مبانی قانونی مغایر خواهد بود .


رکن مادی اجزای آن عبارتند از :


1- موضوع جرم :


الف – جرائم علیه افراد و اشخاص


ب – اموال و مالکیت


ج – امنیت و آسایش عمومی


2-  رفتار مجرمانه : عمل مرتکب می باشد که منظور همان فعل و ترک فعل است .


 


رفتار مجرمانه


فعل : رفتار مادی مثبت    مثال : سرقت ، چاقو زدن


ترک فعل : رفتار مادی منفی   مثال : ترک انفاق ، ترک پست


3-  نتیجه : جزئی از رکن مادی است .


4-  رابطه علیت و سببیت : باید بین رفتار مجرمانه و نتیجه یک رابطه علیتی وجود داشته باشد .


تاثیر زمان در رکن مادی:


آنی : مانند فحش دادن


مستمر : رکن مادی دائما در حال تکرار و استمرار است مانند ترک انفاق (ماده 555 و 556 ق.م)


سرقت : ربودن مال غیر بطور پنهانی


قتل : سلب عمدی حیات از فردی که مورد حمایت قانون است


(سئوال امتحان ) 


جرم مستمر و آثار آنرا بیان کنید ؟


جرم مستمر : در حوزه های قضایی مختلفی تکرار پیدا میکند مانند پوشیدن لباس انتظامی مثال:هم اکنون در قم و چند روز بعد در اصفهان و یا در تهران که اگر فردی مرتکب جرائم مستمر در حوزه های قضایی متفاوت بشود پس محل دستگیری مهم است .


بررسی جرائم از حیث تاثیر زمان در رکن مادی : گاهی یک رفتار مجرمانه در آن واحد و یا در فاصله زمانی خیلی کوتاهی محقق میشود مانند سرقت ، قتل عمد  ، ایراد ضرب و جهل عمدی ، حوادث ناشی از تصادفات ، بی احتیاتی منتهی به صدمات بدنی غیر عمدی که به این نوع از جرائم در مقابل جرائم آنی ، جرائم مستمر وجود دارند که رفتار مجرمانه در این جرائم در طول زمان در حال تکرار و استمرار میباشد و مبین قصد سوء مجرم میباشد و به عبارتی دیگر رکن مادی جرائم مستمر در طول زمان در حال تکرار و استمرار است مانند ترک انفاق (ماده 642 ق.م.ا) ، مانند عدم ثبت واقعه ازدواج دائم ، طلاق و رجوع ماده (645 ق.م.ا) و یا مانند مخفی نمودن مال مسروقه ماده (662 ق.م.ا) و یا جعل عنوان و استفاده از لباس نظامی ماده ( 555 و 556 ق.م.ا)


آثار جرم آنی و جرم مستمر از جهات مختلف دارای تفاوتهای اساسی با یکدیگر میباشند . گاه جرم مستمر در حوزه های مختلفی واقع میشود . چنانچه این جرائم از حیث درجه یکسان باشند حوزه قضایی صالح محل دستگیری متهم خواهد بود و در صورت عدم دستگیری حوزه قضایی صالح اولین محل شروع کننده به تحقیقات خواهد بود و نکته دوم در خصوص حاکمیت قانون لازم الجرا میباشد بدین معنا که چنانچه جرم مستمری در فاصله حاکمیت قانون سابق و قانون جدید اتفاق افتاده باشد ملاک و معیار عمل قانون جدید خواهد بود به عبارتی دیگر در جرائم مستمر قاعده عطف بماسبق نشدن قوانین کیفری اعمال نمیشود .


نکته سوم در خصوص شمول مرور زمان بر جرائم مستمر و زمان احتساب مهلت های قانونی میباشد و با توجه به ماده (173 ق.آ.د.م) چنانچه جرم مستمری اتفاق افتاده باشد زمان احتساب مواعد مرور زمان از زمانی خواهد بود که استمرار رکن مادی پایان پذیرفته باشد . (مواد 51 تا 58 آ.د ک)


بررسی رکن مادی از حیث تعداد و شمار رفتار مادی و پیچیدگی آن :


1-  جرم ساده : رکن مادی جرم ساده از یک فعل مجرمانه واحد تشکیل شده است و پیچیدگی خاصی ندارد مانند : فحاشی ، قتل ، سرقت ( مواد 203 تا 208 و 608 و 661 و 197(تعریف سرقت ) قانون مجازات اسلامی  )


2-  جرم مرکب : رکن مادی در جرم مرکب از اجزاء و افعال متنوعی که به قصد تحقق نتیجه ای خاص واقع میشوند تشکیل یافته است .                 در جرم مرکب همیشه رکن مادی از یک پیچیدگی خاصی برخوردار است مانند : جرم کلاهبرداری که رکن مادی آن عبارتست از توسل به وسایل متقلبانه و مانورهای فریبکارانه جهت بردن مال غیر به نوعی که بردن مال ، نتیجه تاثیر مانور های متقلبانه میباشد .


3- جرائم به عادت : تکرار رکن مادی مهمترین شرط تحقق جرم است و با یک مرتبه جرم به عادت محقق نمیشود . جرائمی مانند : کلاشی ،تکدی گری ،دایر کردن مرکز فساد و فحشاء ، فراهم نمودن موجبات فساد ، دایر کردن محل قمارخانه ، مواد خدر ، مشروبات الکلی                    


یکی از مصادیق جرم به عادت اعتیاد است که جرم استعمال مواد مخدر سنگین تر از اعتیاد است .


بررسی جرائم و رکن مادی از حیث نتیجه :


وقوع برخی از جرائم به صورت تمام و کمال منوط است به تحقق نتیجه ای خاص میباشد . به عبارتی دیگر با تحقق آن نتیجه جرم به صورت کامل واقع میشود به این نوع از جرائم اصطلاحا جرائم مقید میگویند .


مانند : کلاهبرداری که تحقق آن منوط به بردن مال زیان دیده در اثر توسل به وسایل متقلبانه واقع شده باشد .وچنانچه متهم وسایل متقلبانه را تدارک دیده و انجام داده باشد ولی مالی برده نشود جرم کلاهبرداری به صورت کامل واقع نشده است یا جرم قتل عمد که تحقق آن منوط به سلب حیات است و اگر سلب حیات واقع نشود قتل عمد محقق نشده است و در مقابل جرائم مقید قسم دیگری از جرائم است که از آن تحت عنوان جرم مطلق یاد میشود و بر خلاف جرم مقید تحقق آن منوط به نتیجه خاصی نبوده و به صورت ارتکاب رکن مادی جرم بصورت تمام و کامل واقع میشود .       مثل : توهین و فحاشی


رکن معنوی : قصد و اراده متمایل به ارتکاب جرم میباشد یعنی شخص با علم و آگاهی و با قصد و اراده یک عمل مجرمانه را مرتکب میشود که اگر این قصد نباشد رکن معنوی مخدوش میشود . اصلی ترین وجه تمایز جرائم عمدی و غیر عمدی ، رکن معنوی میباشد .


آیا در جرائم غیر عمدی، رکن معنوی (قصد و اراده ) قابل تصور میباشد  یا خیر ؟  ماده 714 و 616 (قانون مجازات اسلامی )


رکن معنوی : یکی دیگر از ارکان تشکیل دهنده جرائم می باشد که وجود آن برای تحقق پدیده مجرمانه ضروری می باشد .


رکن معنوی که از آن به عنوان قصد و اراده متمایل به ارتکاب جرم در افراد یاد می شود در تقسیم بندی جرائم به عمد و غیر عمد تاثیر مهم و بسزایی دارد .


رکن معنوی در جرائم مختلف اشکال گوناگونی دارد :


فرض اول : گاه رکن معنوی از قصد و اراده مرتکب در ارتکاب فعل تشکیل شده که از آن تحت عنوان سوء نیت عام یا قصد فعل یاد می کنند . یعنی اگر فردی با علم و آگاهی و از روی عمد و اراده جرمی را مرتکب شود رکن معنوی محقق شده است . مثل خیانت در امانات . سوء نیت عام داشته باشد ( با علم و آگاهی جرمی مرتکب می شود )


فرض دوم : در پاره دیگری از جرائم رکن معنوی علاوه بر قصد فعل ( سوء نیت عام ) مستلزم جزء دیگری نیز می باشد که از آن تحت عنوان سوء نیت خاص یا قصد نتیجه یاد می شود . در این جرائم برای اینکه رکن معنوی محقق شود لازم است هر دو جزء احراز گردد مثل قتل عمد ، نشر اکاذیب به قصد اضرار ( ماده 697 و 698 ق. م . ا ) .


علاوه بر سوء نیت عام ، سوء نیت خاص هم هست . به جزء علم و عمد باید قصد نتیجه را هم کرده باشد.


فرض سوم : و در پاره دیگری از جرائم به لحاظ نوع جرم ، سوء نیت مفروض تلقی می گردد یعنی اینکه قانونگذار وجود سوء نیت را بدون نیاز به احراز آن پذیرفته و در این جرائم ادعای فقدان سوء نیت یا مخدوش بودن آن از ناحیه متهم قابل پذیرش نیست . مثل چک پرداخت نشدنی ، ماهواره(سوء نیت مفروض بود )


به این جرائم اصطلاحا جرائم مادی صرف می گویند .


رکن معنوی در جرائم غیر عمدی یک تقصیر و خطای جزایی است که در قالبهای بی احتیاطی ، بی مبالاتی ، نداشتن مهارت و عدم رعایت نظامات دولتی خود را نشان می دهد ( ماده 616 و 814 و 818 قانون مدنی )


مجازات به عنوان یکی دیگر از موضوعات مهم حقوق جزای عمومی مورد بحث قرار می گیرد . در نظامهای حقوقی تعریف جرائم ، تعیین مجازات و طبقه بندی مجازاتها تابعی از حاکمیت و سیاستهای تعیین شده طبقه حاکم است . در حقوق جزای ایران و قبل از انقلاب مجازاتها بر مبنای تقسیم بندی عرفی به جنایت ، جنحه و خلاف تقسیم می شد . با پیروزی انقلاب و بر مبنای قانون اساسی ، قوانین ایران بر مبنای مقررات فقهی و شرعی تدوین شد و بر این اساس قانون مجازات اسلامی مورد تصویب قرار گرفت و مجازاتهای مندرج در این قانون همگی بر مبنای شرح انور اسلام تدوین شد ( مواد 12 تا 17 ق. م. ا )


با توجه به اینکه مجازاتها یکی دیگر از ضلعهای مهم تشکیل دهنده پدیده های کیفری هستند لازم است اهداف مجازاتها مورد بررسی قرار گیرد .


هدف اول : یک هدف عینی می باشد . آنچه در اجرای مجازات مدنظر است تنبیه ، تادیب ( ادب ) و اصلاح مجرم است . زمانی که فردی مرتکب جرمی می شود به نوعی صلاحیت زندگی اجتماعی و ادامه حیات در جامعه را از دست می دهد به همین خاطر او را در یک محیط مشخص و معین نگهداری می نمایند و اقدامات لازم را جهت اصلاح و باز اجتماعی شدن ( دوباره آمدن به اجتماع) او را به عمل می آورند . اصلاح مجرم به عنوان یکی از اهداف اصلی مجازاتها می باشد .


پیشگیری خاص و عام از وقوع جرم از نتایج هدف عینی مجازاتها می باشد که در پیشگیری خاص با تعیین مجازات مناسب و اجرای صحیح آن از تکرار جرم توسط مجرم در آینده پیشگیری می شود . و در پیشگیری عام افراد جامعه خصوصا کسانی که استعداد بزهکاری دارند و بالقوه مجرم هستند با روئیت مجازات مجرمین از ارتکاب جرم منصرف می شوند .


هدف دوم هدف ذهنی است . یعنی زمانی که فردی مرتکب جرم می شود و با این عمل خود به جامعه و حقوق افراد تعرض می کند ، جامعه به تناسب عمل مجرمانه برخورد می کند و همین برخورد باعث ایجاد احساس عدالت در جامعه می شود .


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی