وکیل پایه یک دادگستری 09127045177عباسیان

قبول وکالت در کلیه دعاوی با حق الوکاله مناسب 09127045177

وکیل پایه یک دادگستری 09127045177عباسیان

قبول وکالت در کلیه دعاوی با حق الوکاله مناسب 09127045177

وکیل پایه یک دادگستری  09127045177عباسیان

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی 09127045177 آقای عباسیان

انجام طلاق توافقی با کمترین هزینه و سریع ترین زمان بدون حضور زوحین

تخصص : حقوقی(املاک،مطالبات) کیفری(کلیه ی جرایم) خانوادگی(تمکین،مطالبه نفقه،مهریه،اجرت المثل،فسخ نکاح،طلاق و....) امور حسبی(ارث،وصیت،تقسیم ماترک،مطالبه سهم الارث و...) مواد مخدر و قاچاق کالا و....
وکیل دادگستری 09127045177 عباسیان

برای مشاوره و خدمات آنلاین حقوقی (محاسبه دیه ، محاسبه مهریه ، مشاوره حقوقی ، مشاوره حقوقی تلفنی ، مشاوره حقوقی حضوری ، ارزیابی رایگان پرونده حقوقی ، روزنامه رسمی (استعلام شرکت)) با شماره تماس : 09127045177 عباسیان

قبول وکالت در کلیه دعاوی حقوقی ؛ کیفری ؛خانوادگی؛ ثبتی ؛

آدرس :تهران نارمک؛ خیابان رسالت چهارراه سرسبز خیابان آیت جنوب نبش مترو سرسبز پلاک ٧١٥ طبقه ٣ واحد ٥
09127045177 آقای عباسیان

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی

ایلا چیست و شرایط تحقق ایلا کدام است


ایلاء بر سوگند شوهر بر ترک آمیزش با همسر دائمی خود برای همیشه یا بیشتر از چهار ماه به قصد اضرار به او، اطلاق می‌شود [۱]و در فقه بابی مستقل است؛ هر چند از آن در باب‌های نکاح، یمین و کفّارات نیز به مناسبت سخن رفته است.

معنای لغوی ایلاء[ویرایش]

واژه ایلاء از ریشه «ا ـ ل ـ ی» به معنای سوگند یاد کردن به طور مطلق [۲] [۳]یا سوگندی است که اقتضای مسامحه و کوتاهی درباره کار مورد سوگند داشته باشد. [۴]


معنای اصطلاحی ایلاء[ویرایش]

و در اصطلاح فقه سوگند زوج بر ترک آمیزش با همسر دائمی است که با وی مباشرتکرده باشد، به طور مطلق یا مقید به زمانی بیش از ۴ ماه. [۵] [۶] [۷]


پیشینه ایلاء[ویرایش]

پیشینه ایلاء به عصر جاهلیت بازمی‌گردد که زوج برای زیان رساندن به همسر خود، برترک آمیزش با وی تا مدتی سوگند یاد می‌کرد و با این کار او را هم از حق استمتاع با خود و هم از حق ازدواج با دیگری محروم می‌کرد و گاه پس از پایان مدت باز سوگند را تکرار می‌کرد. [۸] [۹] [۱۰]

این سنت ناپسند جاهلی مدتی پس از اسلام نیز ادامه داشت؛ لیکن در سال‌۴ هجری بانزول آیات [۱۱]برداشته شد و برای حمایت از حقوق زوجه، احکام ایلاء تشریع گردید.


← نبودن قسم پیامبر از ایلای اصطلاحی

برخی مفسران در شأن نزول آیات ۲۸-۲۹ سوره احزاب [۱۲]گفته‌اند که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) در پی درخواست نفقه و وسایل زندگی از سوی برخی از همسران خود، بر ترک مباشرت یک‌ماهه با آنان سوگند یاد کرد. [۱۳] [۱۴] [۱۵]

ولی بر فرض صحت این ماجرا، با توجه به نبودن شرایط ایلای اصطلاحی در این مورد نمی‌توان آن را مصداق ایلاء ـ به معنای مورد بحث در این مقاله ـ دانست.


ارکان ایلاء[ویرایش]

ارکان ایلاء سه چیز است:


← صیغه

ایلاء با هر لفظی که در عرف یا لغت بدان صراحت داشته باشد، محقّق می‌شود. در تحقّق آن با الفاظ کنایی اختلاف است. ایلاء به هر زبانی هر چند غیر عربی محقّق می‌گردد. قسمباید به یکی از نام‌های خداوند، و انگیزۀ ایلاء کننده باید زیان رساندن به همسر‌ خویش باشد، و چنانچه به مصلحت زن باشد، حکم ایلاء را ندارد، بلکه حکم قسم بر آن مترتّب می‌گردد. [۱۶]

ایلاء با قسم بر ترک آمیزش، به کمتر از چهار ماه منعقد نمی‌شود. [۱۷]


← ایلاء کننده

یلاء کننده باید بالغ، عاقل و مختار باشد و از روی قصد ایلاء نماید.


← ایلاء شده

ایلاء شده، باید همسر و به قول مشهور، دائمی بوده و نیز عمل آمیزش با وی صورت گرفته باشد. [۱۸]


شرایط تحقق ایلاء[ویرایش]

شرایط تحقق ایلاء:

برخی از این شروط به خود ایلاء باز می‌گردد و برخی دیگر به مُولی (ایلاء کننده) و شماری دیگر به مُولی منها (ایلاء شونده) و مستند پاره‌ای از آنها آیات قرآن است:


← سوگند به خدا

۱. ایلاء کننده باید به خدا سوگند یاد کند.

بعضی، از اتصال آیات سوگند: «و لا تَجعَلوا اللّهَ عُرضَةً لاَِیمـنِکم... لا یؤاخِذُکمُ اللّهُ بِاللَّغوِ فی‌اَیمـنِکم». [۱۹]به آیه ایلاء [۲۰]لزوم تحقق این شرط را نتیجه گرفته‌اند. [۲۱] [۲۲] [۲۳][۲۴]


← داشتن قصد اضرار

۲. زوج قصد اضرار (زیان رساندن) به زوجه داشته باشد. [۲۵] [۲۶]

برخی این شرط را از مفهوم آیه «فَاِن فاءو فَاِنَّ اللّهَ غَفورٌ رَحیم»، [۲۷]استفاده کرده‌اند، با این بیان که مغفرت الهی در جایی است که گناهی محقق شده باشد و زوج آنگاه گناهکار است که قصد زیان رساندن به زوجه را داشته باشد. [۲۸] [۲۹]

ولی برخی دیگر این شرط را نپذیرفته و گفته‌اند: آیه عام است و شامل زوجی که بدون قصد ضرر سوگند خورده باشد نیز می‌شود، افزون بر این که در صورت بازگشت از سوگند، کفاره بر ایلاءکننده واجب است چه قصد ضرر کرده باشد یا نکرده باشد. [۳۰]


← همراه خشم

۳. معدودی از فقها خشم زوج را به هنگام سوگند، در ایلاء شرط کرده‌اند؛ ولی بیشتر آنان به‌دلایلی از جمله عموم آیه ایلاء که حالت غیر غضب را نیز شامل است آن را نپذیرفته‌اند.[۳۱] [۳۲] [۳۳]


← صحت ایلاء کافر ذمی

۴. برخی به استناد عموم آیه، ایلاء را تنها ویژه مسلمانان ندانسته و کافران ذمی را نیز مشمول آن می‌دانند. [۳۴] [۳۵] [۳۶]

هرچند پیروان مذهب مالک با این استناد که کافر بخشوده نمی‌شودذیل آیه ۲۲۶ سوره بقره [۳۷]حکم ایلاء را درباره وی جاری نمی‌دانند. [۳۸]

عموم آیه ایلاء برده را نیز شامل می‌شود [۳۹] [۴۰]

[۴۱] [۴۲]

چنان که برخی به‌استناد همین عموم، ایلاء زوج غایب را نیز معتبر می‌دانند. [۴۳]


← انحصار حکم در زوجه دائمی

۵‌. بیشتر فقها با این استدلال که آیه ۲۲۷ سوره بقره [۴۴]از طلاق سخن گفته و نیز با بهره جستن از تعبیر «نِسائِهِم» حکم ایلاء را به زوجه دائمی منحصر کرده و آن را شامل زوجه در عقد موقت و نیز ملک یمین نمی‌دانند. [۴۵] [۴۶] [۴۷]

ولی برخی به استناد عموم آیه و برداشت مفهومی عام از «نِسائِهِم» زوجه موقت و ملک یمین را نیز مشمول حکم ایلاء دانسته‌اند. [۴۸] [۴۹] [۵۰]


← مباشرت با زوجه

۶‌. برخی یکی دیگر از شرایط ایلاء را آن می‌دانند که پیشتر با زوجه مباشرت شده باشد، زیرا بازگشت (فیء) هنگامی تحقق می‌یابد که قبلا آمیزش صورت گرفته باشد؛ ولی بسیاری با استناد به عموم آیه که از مطلق همسران یاد کرده این شرط را لازم ندانسته‌اند. [۵۱] [۵۲] [۵۳]


احکام کلّی ایلاء[ویرایش]

پس از وقوع ایلاء، چنانچه زن نزد حاکم شرع شکایت برد، حاکم نخست مرد را چهار ماه مهلت می‌دهد تا رجوع کند و بعد از آمیزش، کفّاره دهد. به قول مشهور، این مدّت- کهمدّت تربّص نام دارد- از هنگام شکایت بردن زن نزد حاکم محاسبه می‌شود، نه از زمان ایلاء. مدّت تربّص، حق شوهر است و زن در آن مدّت، استحقاق درخواست رجوع ندارد.

پس از سپری شدن مدّت یاد شده، چنانچه مرد رجوع نکرد، حاکم او را به طلاق یا رجوع وادار می‌کند، و در صورت استنکاف، زندانی می‌شود و در خوردن و آشامیدن بر او سخت گرفته می‌شود تا یکی از آن دو کار را بپذیرد. [۵۴]

رجوع شخص قادر بر آمیزش، به دخول در فرج به مقدار ختنه‌گاه، و رجوع ناتوان ازآمیزش، به اظهار اراده بر انجام آمیزش است. [۵۵]


جزئیات احکام ایلاء[ویرایش]

فقها بخش مهمی از احکام ایلاء را از آیات ۲۲۷-۲۲۶ سوره بقره [۵۶]و مواردی را از آیات دیگر استنباط کرده‌اند.


← باقی ماندن زوج بر ایلاء تا چهار ماه

به موجب این دو آیه، زوج پس از ایلاء تنها تا ۴ ماه می‌تواند بر سوگند خود باقی باشد و پس از آن یا باید به زندگی زناشویی خود بازگردد یا همسر خود را طلاق دهد: «لِلَّذینَ یؤلونَ مِن نِسائِهِم تَرَبُّصُ اَربَعَةِ اَشهُر فَاِن فاءو فَاِنَّ اللّهَ غَفورٌ رَحیم واِن عَزَمواالطَّـلـقَ فَاِنَّ اللّهَ سَمیعٌ عَلیم».


←← منظور از فیء

«فیء» در لغت به معنای بازگشتن است. [۵۷] [۵۸]

و فقها مقصود از آن را در این آیه مباشرت یا ابراز قصد آن در صورت وجود موانع شرعییا بیماری دانسته‌اند. [۵۹] [۶۰]


←← مستند حرمت تکلیفی ایلاء

برخی برای حرمت تکلیفی ایلاء به فقره «فَاِنَّ اللّهَ غَفورٌ رَحیم» ذیل آیه ۲۲۶ ‌سوره بقره[۶۱]۲استناد کرده‌اند. [۶۲]


← زمان شروع چهار ماه

درباره اینکه مدت ۴ ماه از چه زمانی آغاز می‌شود دو نظر وجود دارد:

۱. از زمان سوگند خوردن مرد.

۲. از هنگام مراجعه زوجه به قاضی.

برخی فقها ظاهر آیه [۶۳]را مستند نظر نخست دانسته‌اند. [۶۴] [۶۵] [۶۶]


← احکام کفاره


←← وجوب کفاره در صورت بازگشت از سوگند

به نظر مشهور فقهای شیعه و اهل سنت [۶۷] [۶۸] [۶۹]در صورتی که زوج از سوگند خود بازگردد ـ خواه پیش از انقضای ۴ ماه یا پس از آن‌ـ باید کفاره بدهد.


نظرات  (۱)

درود بر شما کامل و جامع بود استفاده کردیم

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی