تفاوت فضول و محیل
- پنجشنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۱۶ ق.ظ
- ۰ نظر
📌تفاوت بین فضول با محیل
وفق مادہ ۷۲۴ ق.م حوالہ عقدے است کہ بہ موجب آن طلب شخصے از ذمہ مدیون،بذمہ شخص ثالثے منتقل مے گردد.
مدیون را محیل ،طلبکار را محتال و شخص ثالث را محال علیہ گویند.
🔹 محیل در عقد حوالہ مدیونے است کہ طلبکار حوالہ مے دهدتا از محال علیہ طلب او را دریافت داردواگر محیل مدیون نباشد;احکام حوالہ نیز جارے نمے شود(مادہ ۷۲۶ ق.م)،حال آنکہ فضول جنین وصفے ندارد،ثانیا – در حوالہ اشتغال ذمہ محیل شرط است و دینے باید موجود باشد ولے در فضولے معاملہ بر مال غیر صورت مے گیرد.
📙تفاوت بین فضول با فروشندہ مال غیر (انتقال دهندہ مال غیر)
اولا – فضول در معاملہ فضولے،فضول بہ نیت و قصد و مصلحت و حساب مالک بہ معاملہ مے کند و فاقد عنصر سوء نتیت است ولے در انتقال مال غیر ،انتقال دهندہ مال دیگرے را بہ مصلحت و بہ حساب خود منتقل و داراے عنصر سوء نیت است.
ثانیا – در انتقال مال،فاقد شرایط اساسے ،صحت معاملات است و عمل موجب تعقیب کیفرے است اما در معاملات فضولے عمل فضول فاقد جنبہ کیفرے است و در صورت تنفیذ کاشف بہ عمل مے آید کہ عقد از ابتداء صحیح بودہ و در صورت عدم تنفیذ باطل خواهد بود لیکن بہ هیچ وجہ جنبہ کیفرے ندارد،نہ براے فضول و نہ براے اصیل .
حال آنکہ در انتقال مال غیر،عمل منتقل الیہ در صورت جهل فاقد جنبہ کیفرے اما در صورت علم،طبق قوانین راجع بہ انتقال مال غیر با او عمل خواهد شد .
📘تفاوت بین فضول با کفیل
کفیل در عقد کفالت در مقابل مکفول لہ متعهد مے گردد کہ شخص ثالثے را کہ مکفول گویند،احضار کند و با رضایت کفیل،مکفول لہ واقع مے شود و در حقیقت ،کفیل،چنانکہ گویند((الضمان بمعنے الاعم هو التعهد بمال او نفس و هو قسیم الحوالہ والکفالہ و الضمان بمعنے الاخص.))در حالیکہ در معاملہ فضولے چنین نیست
📗تفاوت بین فضول با دلال
مستند بہ مادہ ۳۳۵ ق.ت دلال کسے است کہ در مقابل اجرت واسطہ انجام معاملاتے شدہ یا براے کسے کہ مے خواهد معاملاتے نماید طرف معاملہ پیدا مے کند.
اصولا قرار داد دلالے تابع مقررات راجع بہ وکالت است،حال آنکہ بنابر شرحے کہ گذشت فضول و معاملہ فضولے چنین نیست.
📕تفاوت بین فضول با قائم مقام تجارتے
بہ موجب مادہ ۳۹۵ ق.ت قائم مقام تجارتے کسے است کہ رئیس تجارتخانہ او را براے انجام کلیہ امور مربوط بہ تجارتخانہ یا کسے از شعب آن نائب خود قرار دادہ و امضاء او براے تجارتخانہ الزام آور است.
سمت مزبور ممکن است بہ صورت کتبے و یا در عمل بہ وے دادہ شود ولے فضول بدون اذن است و هیچ سمتے در این بارہ ندارد.