ضمان دینی که سببش ایجاد نشده
- جمعه, ۹ مهر ۱۳۹۵، ۰۲:۵۳ ب.ظ
- ۱ نظر
ماده ۶۹۱ : ضمان دینی که هنوز سبب آن ایجاد نشده است، باطل است.
۱. ضمان از دینی که سبب قانونی یا قراردادی آن ایجاد شده ولی هنوز به دلیل فراهم نیامدن شرایط ثبوت در ذمه قابل مطالبه نیست صحیح است. مفهوم مخالف ماده ۶۹۱ ق.م.
۲. از شوهر می توان نسبت به نفقه آینده زن ضمانت کرد. هم چنین است ضمان از تعهد جاعل پیش از انجام دادن کار موضوع قرارداد.
۳. التزام به پرداخت دین احتمالی آینده به گونه ای که ایجادالتزام معلق به تحقق دین اصلی باشد، درست است: اگر شخصی در موسسه ای استخدام شود و دیگری ضامن او گردد که اگر در محاسبات کسر آورد جبران خسارت کند، این التزام ضمان نیست و به این عنوان اعتبار ندارد، ولی بر مبنای ماده ۱۰ ق.م. نافذ است. دیوان کشور، ح. ش۱۷۷- ۲۶/۱/۲۹ شعبه۸ .
۴. ضمان حسن انجام قراداد پیمانکار در مورد جبران خسارت صاحبکار صحیح است. دیوان کشور، هیات عمومی، ح. ش۷۱-۲۲/۶/۴۹: آرشیو کیهان، سال ۴۶، م.ر.ص ۲۱۵ به بعد- دیوان کشور، هیات عمومی، ح. ش۳۸۹۱- ۲۲/۱۲/۴۱ .
۵. واژه «سبب» در ماده ۶۹۱ ق.م. به معنی مقتضی است. رک. مقدمه رای ۱۷۷- ۲۶/۱/۲۹ شعبه ۸ دیوان کشور . نظر دادستان کل کشور، رای ش۷۱- ۲۲/۹/۴۶ هیات عمومی دیوان کشور .
۶. ضمان از غاصب در صورت تلف مال نافذ است، زیرا سبب دین غاصب یا استیلاء ید او به وجود می آید.
https://telegram.me/lawyer1982
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
http://eslamabasian.blog.ir
- ۹۵/۰۷/۰۹
سلام اگر ماده ۶۹۱ ملاک است پس قانون ضمانت حسن انجام کار یا بیمه بر اساس چه ماده ای صادق است