وکیل پایه یک دادگستری 09127045177عباسیان

قبول وکالت در کلیه دعاوی با حق الوکاله مناسب 09127045177

وکیل پایه یک دادگستری 09127045177عباسیان

قبول وکالت در کلیه دعاوی با حق الوکاله مناسب 09127045177

وکیل پایه یک دادگستری  09127045177عباسیان

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی 09127045177 آقای عباسیان

انجام طلاق توافقی با کمترین هزینه و سریع ترین زمان بدون حضور زوحین

تخصص : حقوقی(املاک،مطالبات) کیفری(کلیه ی جرایم) خانوادگی(تمکین،مطالبه نفقه،مهریه،اجرت المثل،فسخ نکاح،طلاق و....) امور حسبی(ارث،وصیت،تقسیم ماترک،مطالبه سهم الارث و...) مواد مخدر و قاچاق کالا و....
وکیل دادگستری 09127045177 عباسیان

برای مشاوره و خدمات آنلاین حقوقی (محاسبه دیه ، محاسبه مهریه ، مشاوره حقوقی ، مشاوره حقوقی تلفنی ، مشاوره حقوقی حضوری ، ارزیابی رایگان پرونده حقوقی ، روزنامه رسمی (استعلام شرکت)) با شماره تماس : 09127045177 عباسیان

قبول وکالت در کلیه دعاوی حقوقی ؛ کیفری ؛خانوادگی؛ ثبتی ؛

آدرس :تهران نارمک؛ خیابان رسالت چهارراه سرسبز خیابان آیت جنوب نبش مترو سرسبز پلاک ٧١٥ طبقه ٣ واحد ٥
09127045177 آقای عباسیان

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی

تهاتر چبست و انواع تهاتر

تهاتر و انواع آن؛


تهاتر چیست؟


✅تهاتر در لغت به معنای تبادل کالا، پایاپای،هم دیگر را تکذیب کردن، مساوات و برابر شدن می‌باشد.در اصطلاح فقه و حقوق نیز عبارت است از سقوط تعهد به سبب بدهکار بودن طرفین معامله به هم دیگر.

قانون مدنی،تهاتر را یکی از اسباب سقوط تعهدات به شمار آورده است که به موجب آن دو تعهد متقابل که هر یک از طرفین یکی طلبکار و دیگری بدهکار است، ساقط می شوند.


در تهاتر موضوع دو تعهد وجه نقد یا اشیاء مثلی(مانند گندم) و هم جنس به مقدار متساوی است که به موجب قرارداد(تهاتر قراردادی) یا قانون(تهاتر قانونی) یا حکم دادگاه(تهاتر قضائی) ساقط می شوند.


☑️مبنای تهاتر چیست؟


↩️اصلی‌ترین مبنای تهاتر،خرد و عقل انسانی است که هرگاه دو دین با هم دیگر بودند،تحت شرائطی ساقط شوند،بدون این که هر کدام پرداخت گردد.مثلاً اگر کسی مبلغی به دیگری بدهکار باشد و از طرفی همان مقدار از او طلب کار باشد، این دو دین تحت شرائطی که خواهد آمد،ساقط می‌شوند بدون این که نیاز به پرداخت باشد.در حقیقت تهاتر یک نوع ایفای تعهد است.



تهاتر به چند دسته تقسیم میشود؟


تهاتر را حقوق دانان بر سه قسم تقسیم کرده‌اند:


1⃣تهاتر قهری ⬅️منظور از تهاتر قهری یا قانونی،این است که به حکم قانون است و ارادۀ طرفین در آن دخالت ندارد همان طوری که ماده 295 قانون مدنی،میگوید:تهاتر قهری است و بدون اینکه طرفین تراضی نمایند،حاصل می‌شود.


2⃣تهاتر قراردادی⬅️در صورتی که هر دو دین شرائط تهاتر قهری را نداشته باشند،در این صورت طرفین می‌توانند با توافق تهاتر نمایند.مثلاً هر دو دین از یک جنس نباشند یا از جهت زمان و مکان تفاوت داشته باشند،با هم به طور قهری تهاتر نمی‌شوند.


3⃣تهاتر قضائی⬅️ تهاتری که حصول آن با رأی قضائی امکان دارد و اثبات می‌گردد.در مواردی که در اصل دین یا میزان آن و یا در وجود شرائط حصول تهاتر اختلاف باشد،دادگاه پس از احراز شرائط،تهاتر را اعلام مینماید.

نظرات  (۱)

سلام وقتتون بخیر. بابت مطلب خوبتون ممنونم. مطالعه کردم و برام سودمند بود
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی