وکیل پایه یک دادگستری 09127045177عباسیان

قبول وکالت در کلیه دعاوی با حق الوکاله مناسب 09127045177

وکیل پایه یک دادگستری 09127045177عباسیان

قبول وکالت در کلیه دعاوی با حق الوکاله مناسب 09127045177

وکیل پایه یک دادگستری  09127045177عباسیان

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی 09127045177 آقای عباسیان

انجام طلاق توافقی با کمترین هزینه و سریع ترین زمان بدون حضور زوحین

تخصص : حقوقی(املاک،مطالبات) کیفری(کلیه ی جرایم) خانوادگی(تمکین،مطالبه نفقه،مهریه،اجرت المثل،فسخ نکاح،طلاق و....) امور حسبی(ارث،وصیت،تقسیم ماترک،مطالبه سهم الارث و...) مواد مخدر و قاچاق کالا و....
وکیل دادگستری 09127045177 عباسیان

برای مشاوره و خدمات آنلاین حقوقی (محاسبه دیه ، محاسبه مهریه ، مشاوره حقوقی ، مشاوره حقوقی تلفنی ، مشاوره حقوقی حضوری ، ارزیابی رایگان پرونده حقوقی ، روزنامه رسمی (استعلام شرکت)) با شماره تماس : 09127045177 عباسیان

قبول وکالت در کلیه دعاوی حقوقی ؛ کیفری ؛خانوادگی؛ ثبتی ؛

آدرس :تهران نارمک؛ خیابان رسالت چهارراه سرسبز خیابان آیت جنوب نبش مترو سرسبز پلاک ٧١٥ طبقه ٣ واحد ٥
09127045177 آقای عباسیان

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی

اعمال تجاری و انواع اعمال تجاری


انواع عملیات تجاری

در یک تقسیم بندی کلی می‌توان عملیات تجاری را به چهار نوع تقسیم کرد:

 

۱-   عملیات تجاری توزیعی

عملیات توزیعی عملیاتی هستند که تاجر انجام می‌دهد تا اجناس را از تولیدکننده یا فروشنده عمده تحصیل نموده و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار ‌دهد. این عملیات اصولاً کاملترین نوع عملیات تجاری محسوب می‌شود مانند تاجری که مقداری جنس به کارخانه سفارش می‌دهد و بعداً آنها را به مشتریان خود با در نظر گرفتن نفعی برای خود به فروش می‌رساند.]09127045177

۲-   عملیات تجاری تولیدی

عملیات تولیدی عملیاتی هستند که تاجر انجام می‌دهد تا اجناسی را که قابل مصرف اشخاص نیست تغییر شکل داده یا با اجناس دیگری مخلوط نموده و به صورتی که قابل مصرف برای عموم باشد، آنها را عرضه می‌نماید مانند اینکه صاحب کارخانه نساجی مقداری پنبه خریداری می‌کند و آن را تبدیل به پارچه نموده و برای مصرف عموم عرضه می‌نماید.

۳-   عملیات تجاری خدماتی

عملیات خدماتی عملیاتی هستند که تغییر در نوع جنس صورت نمی‌گیرد ولی خدماتی که انجام می‌دهد لازمه‌ی تجارت است مانند عملیات حمل و نقل که بدون آن توسعه تجارت میسر نیست.

۴-   عملیات تجاری کمکی

این نوع عملیات، عملیاتی هستند که کار تجار را تسهیل می‌کنند و با همکاری با تجار باعث رونق و توسعه تجارت می‌شوند مانند عملیات دلالی و حق‌العمل‌کاری.

انواع عملیات تجاری ذاتی، حکمی، تبعی

عملیات تجاری که در بالا از آنها نام بردیم برخی از آنها ذاتاً تجاری هستند و برخی دیگر به حکم قانون و بعضی از آنها عملیات تجاری تبعی محسوب می‌شوند که در ذیل به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

۱-   عملیات تجاری ذاتی یا مطلق

این معاملات ذاتاً تجاری بوده و شخصیت معامل (تاجر بودن یا نبودن) تأثیری در ماهیت این اعمال حقوقی ندارد، این نوع اعمال، اعمال تجارتی موضوعی یا اصلی یا ماهوی نامیده می‌شوند.  قانون گذار در ماده ۲ قانون تجارت اعمال تجاری ذاتی را بر شمرده است. اعمال تجاری ذاتی خود به دو دسته تقسیم می‌شوند:

۱-۱عملیاتی که اصولاً تجاری هستند

منظور از این اعمال تجاری، اعمالی هستند که برای تجاری تلقی شدن نیازی به تکرار نیست و حتی اگر یک بار هم انجام شود تجاری محسوب می‌شودو همچنین لازم نیست در قالب و به وسیله‌ی مؤسسه انجام شود. این اعمال عبارتند از:

۱-خرید یا تحصیل هر نوع مال منقول به قصد فروش یا اجاره اعم از اینکه تصرفاتی در آن شده باشد یا نشده باشد

۲- هر قسم عملیات دلالی، حق العمل کاری و عاملی

۳- هر قسم عملیات صرافی و بانکی

۴- عملیات بیمه بحری و غیر بحری

۵-کشتی سازی و خرید و فروش کشتی و کشتیرانی داخلی و خارجی و معاملات راجع به آنها

 

۲-۱عملیاتی که به وسیله مؤسسات انجام می‌شود

عملیاتی هسنتد که برای اینکه تجاری محسوب شوند باید در قالب مؤسسه به فعالیت بپردازند و همچنین تجاری محسوب شدن آن نیازمند استمرار و تکرار آن عمل می‌باشد.این اعمال عبارتند از:

۱- تصدی به حمل و نقل

۲- تصدی به تأسیسات خدماتی

۳- تأسیس کارخانه

۴- تصدی به عملیات حراجی

     ۵- تصدی به نمایشگاه های عمومی

۲-   عملیات تجاری حکمی

اعمال تجاری حکمی آن دسته از اعمالی هستند که در واقع و بر اساس ضوابط پذیرفته شده در مورد اعمال تجاری ذاتی، تجاری محسوب نمی‌شوند اما قانونگذار بنا به مصالحی احکام و آثار اعمال تجاری را بر آن بار می‌کند و تجاری تلقی می‌شوند و نیاز به تصریح قانونگذار دارند مانند معاملات برواتی اعم از اینکه بین تاجر یا غیر تاجر باشند (بند ۸ ماده‌ی ۲ قانون تجارت) و معاملات شرکتهای سهامی (ماده‌ی۲ لایحه‌ی اصلاحی قانون تجارت).

۳-   عملیات تجاری تبعی یا نسبی

اعمال تجاری تبعی اعمالی هستند که به اعتبار تاجر بودن متعاملین یا یکی از آنها تجاری تلقی می‌شود یا به عبارت دیگر همین که کسی بر طبق قانون، تاجر شناخته شد، قانون تجارت تحت شرایطی اعمال مدنی او را نیز تجاری تلقی می‌کند یعنی اعمال مدنی او به تبعیت از وصف تاجر، تجاری محسوب می‌شود. ماده‌ی ۳ قانون تجارت مقرر می‌دارد:

معاملات ذیل به اعتبار تاجر بودن متعاملین یا یکی از آنها تجارتی محسوب می‌شود:

۱٫  کلیه معاملات بین تجار و کسبه و صرافان و بانک ها

۲٫  کلیه معاملاتی که تاجر با غیر تاجر برای حوائج تجارتی خود می‌نماید.

۳٫  کلیه معاملاتی که اجزا یا خدمه یا شاگرد تاجر برای امور تجارتی ارباب خود می‌نماید.

۴٫  کلیه معاملات شرکت های تجاری

حسب ظاهر بندهای ماده ۳ قانون تجارت معاملات بین تاجر، حتی اگر برای امور غبر تجاری باشد، تجاری محسوب می‌شود، اما با جمع بندهای ۱ و ۳ با توجه به اینکه معاملات مباشرتی تاجر ویژگی خاصی نسبت به معاملاتی که بوسیله شاگردان و خدمه برای او انجام می‌دهند ندارند باید قائل به این نظر بود که معاملات بین تجار تنها در صورتی تجاری محسوب می‌شود که برای امور (حوائج) تجاری انجام گرفته باشد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی